
Ik ben Maartje...
Kijkend naar de klimaatmodellen en de voortgang op de doelen voor 2030 en 2050, houd ik mijn adem in. We doen nog niet genoeg. Greta Thunberg en Extinction Rebellion maken dat pijnlijk duidelijk. Ik bewonder hun activisme enorm, maar mijn aanpak is anders.
Klimaatdiscussies lopen vaak hoog op. Negatief nieuws voelt soms als een aanval, waardoor mensen afhaken of juist in de verdediging schieten. Ik geloof dat de sleutel ligt in positiviteit en perspectief. Wat levert duurzaam leven je op? Hoe maak je het leuk en praktisch? Het hoeft niet in één keer perfect, als we maar blijven bewegen.

Mensen moeten uit zichzelf aanhaken en verantwoordelijkheid nemen. Want als we het samen doen, maken we écht impact. Ik heb dat zelf ervaren toen ik eind 2023 een fysiek tijdschrift over positief klimaatnieuws bedacht. Wat begon als een idee, is inmiddels uitgegroeid uit tot een project waarin creatieven uit allerlei hoeken vrijwillig hun talenten inbrengen. Samen bereiken we veel meer dan ik ooit alleen had gekund.
Mensen noemen mijn enthousiasme aanstekelijk en mijn lef inspirerend. Ik spreek me uit, maar altijd met een open en uitnodigende toon. Mijn kwetsbaarheid en angst zet ik om in kracht, zonder me te laten beperken door ‘zo doen we het nu eenmaal’-kaders. Naast duurzaamheid ga ik ook thema’s als eerlijkheid, gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid niet uit de weg.
Van de buitenkant lijk ik misschien een lief meisje, maar mijn boodschap is krachtig. Ik wil verandering. In alles wat ik doe – van lezingen tot verhalen – roep ik op tot actie. Elke stap telt. En samen maken we duurzaamheid niet alleen noodzakelijk, maar ook onweerstaanbaar aantrekkelijk.
Loopbaan & mijlpalen
Happy Times Media
Happy Times Media is mijn antwoord op klimaatangst. In plaats van te blijven hangen in zorgen, besloot ik een podium te bouwen voor hoop, actie en inspiratie. Zo werd Happy Times geboren: een platform dat laat zien hoe de wereld groener, eerlijker én leuker kan worden.
We maken een gedrukt magazine zonder bomenkap door papier te maken van resten uit de landbouwindustrie. We hebben een radioshow vol positief klimaatnieuws en geven duurzame merken en mensen een podium. Onze missie? Hoop als werkwoord verspreiden – op papier, online en op events.
